Herinnering/aanmaning indienen aangifte IB

Normaal gesproken dienen wij voor u de belastingaangifte van een jaar in te vullen voor 1 mei van het jaar erop. In niet alle gevallen is dat mogelijk. In dat geval kunnen wij voor u uitstel aanvragen voor het indienen van uw belastingaangifte. Maar, doet wij dat als uw belastingconsulent, dan gelden afwijkende regels. Een belangrijk verschil is de termijn dat u uitstel krijgt. Zijn er geen uitzonderingen, dan krijgen wij als uw belastingconsulent na 1 mei een extra jaar om uw aangifte in te dienen.

Herinnering indienen belastingaangifte
Is er geen (bijzonder) uitstel aangevraagd of is de uitsteltermijn verlopen, dan zal de fiscus u eerst een herinnering gaan sturen met het verzoek de aangifte alsnog voor een specifieke datum in te dienen. Dan kan er nog geen verzuimboete in rekening worden gebracht door de inspecteur. Stuur ons altijd een kopie van de herinneringsbrief!

Aanmaning indienen belastingaangifte
Reageert u niet op de herinnering, dan stuurt de Belastingdienst u een officiële aanmaning. Ook hierin is een datum opgenomen, de uiterste inzenddatum van de aangifte. Wordt de aangifte alsnog ingediend uiterlijk op de uiterste inleverdatum die in de aanmaning is opgenomen, dan kan er geen verzuimboete in rekening worden gebracht. Alleen als u hier geen gehoor aan geeft, kan de fiscus u een verzuimboete in rekening brengen. Stuur ons altijd een kopie van de aanmaning!

Om een boete te voorkomen wijzen wij u graag op het volgende. Vanwege het feit dat wij tijd nodig hebben uw aangifte juist en tijdig in te dienen dient u niet (te) lang te wachten met het aanleveren van stukken. Wij wensen uiterlijk voor het eind van het jaar de bescheiden te hebben ontvangen voor het opstellen van de aangifte van het voorafgaande jaar. Zulks om te voorkomen dat er een boete wordt opgelegd.

–Een boete voor het niet tijdig indienen van de aangifte kan alleen volgen als de aangifte niet tijdig (uiterlijk op de uiterste inleverdatum die in de aanmaning is opgenomen) is ingediend. Een boete komt altijd voor uw eigen rekening!

Herinnering aanleveren documenten voor het opstellen van uw belastingaangifte
Hebben wij uw documenten voor het opstellen van een aangifte in de loop van een jaar (nog) niet ontvangen, dan sturen wij u als relatie en service een reminder per e-mail die ongeveer als volgt luidt:
“Uw dossier kwam boven water bij controle van de status van de ingediende aangiften. Uw aangifte is namelijk nog niet door ons opgesteld. Hierbij het verzoek uw bescheiden ASAP aan ons toe te zenden zodat wij uw belastingaangifte kunnen gaan opstellen.

Gelet op de drukte in de komende maanden wensen wij zoveel mogelijk aangiften zo spoedig als mogelijk op te stellen en in te dienen. Graag uw medewerking om de bescheiden zo snel als mogelijk aan ons toe te zenden. Dan zouden wij in staat moeten zijn uw aangifte voor de deadline van 30 april te kunnen afwikkelen. De bescheiden voor het opstellen van de aangifte zien wij dan ook graag op korte termijn tegemoet.

Ontvangen wij de bescheiden niet voor 1 maart, dan kunnen wij niet garanderen dat de aangifte tijdig is opgesteld en kan worden ingediend. Een eventuele boete voor het te laat indienen van de aangifte komt voor eigen rekening.”

–Weet u niet (meer) welke gegevens u aan ons dient op te sturen? Zie hiervoor www.robelco.com/aangifte.